Importanța acizilor grași polinesaturați (omega)

Acizii grași sunt esențiali pentru toate funcțiile organismului. Creierul, mușchii, sistemul circulator și respirator, pielea depind de ei. Omega-3 și omega-6 sunt acizi grași esențiali. „Esențial” înseamnă că organismul nu poate produce singur acești compuși, ci are nevoie să îi preia din dietă sau din suplimente alimentare. Aportul regulat și adecvat de acizi grași omega-3 și omega-6 este esențial pentru dezvoltarea creierului, funcționarea sistemului imunitar și reglarea tensiunii arteriale.

3 Aprilie 2018

Acizii grași sunt esențiali pentru toate funcțiile organismului. Creierul, mușchii, sistemul circulator și respirator, pielea depind de ei. Omega-3 și omega-6 sunt acizi grași esențiali. „Esențial” înseamnă că organismul nu poate produce singur acești compuși, ci are nevoie să îi preia din dietă sau din suplimente alimentare. Aportul regulat și adecvat de acizi grași omega-3 și omega-6 este esențial pentru dezvoltarea creierului, funcționarea sistemului imunitar și reglarea tensiunii arteriale.

Înainte de revoluția industrială, dieta oamenilor conținea cei doi acizi grași în proporții aproximativ egale. În ultimii 40-50 de ani, dieta a suferit schimbări majore. În consecință, în prezent se consumă o cantitate mare de alimente procesate și uleiuri vegetale, cum sunt cele de floarea-soarelui, de soia, de porumb, care conțin până la 80% omega-6 și foarte puțin spre deloc omega-3. Aportul atât de crescut de acizi grași omega-6 se datorează și hranei consumate de animalele a căror carne o mâncăm. Chiar și peștele de crescătorie conține cantități substanțiale de acizi grași omega-6.

Predominarea acizilor grași omega-6 în dietă poate contribui la diferite probleme de sănătate. Cei mai mulți dintre noi, din păcate, avem dieta bogată în omega-6 – de cele mai multe ori, fără să știm aceasta. În prezent, raportul dintre omega-6 și omega-3  se situează între 10:1 și 20:1. Aceasta înseamnă că noi consumăm de până la 20 de ori mai mulți acizi grași omega-6 decât omega-3. Raportul optim se află sub 5:1.

Starea cronică de inflamație din organism explică de ce multe persoane dezvoltă probleme articulare, boli cardiovasculare, diabet de tip 2, boli renale și obezitate. Un procent mai mare de 5:1 mărește durata și intensitatea reacției inflamatorii în organism, constituind astfel un risc pentru dezvoltarea afecțiunilor mai sus menționate. Echilibrarea balanței dintre omega-6 și omega-3 reprezintă una dintre cheile îmbunătățirii sănătății, contribuind la reducerea riscului de boli cronice.

Acizii grași omega-9 susțin sănătatea vaselor de sânge și a inimii prin creșterea gradului de flexibilitate a membranei hematiilor și contribuie la reglarea nivelelor glicemiei.

Cercetătorii de la Universitatea din Oslo au urmărit comportamentul șobolanilor și le-au analizat procesele biochimice cerebrale. Rezultatele au arătat o îmbunătățire semnificativă a comportamentului de tip ADHD în urma administrării de acizi grași omega-3.

Multe alte studii științifice au demonstrat efectele pozitive ale suplimentării cu acizi grași omega-3:

- reduc nivelul de lipide din sânge și tensiunea arterială;

- mențin elasticitatea vaselor de sânge;

- îmbunătățesc activitatea cerebrală;

- stimulează producerea de serotonină, ameliorând stările de depresie;

- neutralizează reacțiile inflamatorii de la nivelul celulelor nervoase și al vaselor de sânge;

- cresc elasticitatea membranelor celulare.

Pentru a preveni apariția inflamației și dezvoltarea bolilor cardiovasculare, soluția constă în creșterea aportului de acizi grași omega-3 și omega-9 concomitent cu reducerea aportului de acizi grași omega-6. Simpla reducere a aportului de omega-6 nu este suficientă.

Este important și să ne asigurăm că suplimentele alimentare pentru care optăm provin dintr-o sursă bună și că sunt ambalate și depozitate corespunzător. Astfel, sursa acizilor grași omega-3 trebuie să fie reprezentată de peștele gras, de apă rece, fie de captură, fie crescut special pentru aceasta. Apoi, uleiul trebuie să fie ambalat în sticle închise la culoare și să nu conțină aditivi de sinteză.

 
Alte articole despre: