“Dieta nu are moda, are numai aplicabilitate, iar nutritia reprezinta determinantul starii de sanatate.”

Raportandu-ne la starea de sanatate a fiecaruia dintre noi identificam alimentele cu rol functional, care reprezinta factori favorizanti ai vindecarii, ai echilibrului, precum si alimentele care perturba starea noastra de sanatate, iar analizele de sange, de urina reprezinta oglinda sanatatii noastre.

27 August 2016

De ce este nevoie de analize medicale inainte de a incepe programul de slabit cu o persoana care vine la tine?

Evaluarea initiala de nutritie are ca punct de plecare starea de sanatate, echilibrul sau dezechilibrul minte-trup-suflet al fiecaruia dintre noi. Afectiunile, simptomatologia curenta sunt deosebit de importante atunci cand se elaboreaza un program de nutritie personalizat, aici existand aceasta diferenta majora intre nutritia medicala si nutritia perceputa ca o moda. Dieta nu are moda, are numai aplicabilitate, iar nutritia reprezinta determinantul starii de sanatate.

Raportandu-ne la starea de sanatate a fiecaruia dintre noi identificam alimentele cu rol functional, care reprezinta factori favorizanti ai vindecarii, ai echilibrului, precum si alimentele care perturba starea noastra de sanatate, iar analizele de sange, de urina reprezinta oglinda sanatatii noastre.

Care sunt cele mai vizibile rezultate pe care le-a avut cineva care a venit la tine?

Nutritionistul este adesea perceput, in mod gresit, ca fiind un contabil, care masoara, cantareste, listeaza un program de nutritie in varianta “copy-paste”. In acest sens obiectivele si satisfactia se raporteaza strict la kilogramele pierdute de catre pacienti.

In realitate satisfactia mea vine din cazurile medicale (cancerul, diabetul, afectiunile hepatice, bolile autoimune, afectiunile cardio-vasculare, sindromul de oboseala cronica), unde, cu ajutorul alimentatiei am obtinut imbunatatirea spectaculoasa a starii de sanatate.

In plan secund, fiind realizarile cu privire la greutatea pacientilor, va pot marturisi ca am sprijnit persoane care au avut o scadere ponderala de 58 kg, dar si cresteri ponderale de 10-12 kg (acolo unde se impunea aceasta crestere in greutate).

Nu i-as omite pe copiii, adolescentii care si-au schimbat total alimentatia, pornind de la dependenta declarata de fast food, dulciuri, ajungand la constientizarea si evitarea alimentelor care nu sustin o crestere si o dezvoltare armonioasa.

Cand ti-am spus ca nu mananc carne de porc, pui si vaca….ti s-a inseninat chipul. De ce ai ales drumul asta de vegetarian de atatia ani?

Dorinta echilibrului, armoniei m-au ghidat pe calea sanatatii, unde o componenta majora este alimentatia. Acest drum l-am ales ca urmare a constientizarii impactului pe care il au alimentele asupra starii noastre de sanatate, inca de la varsta de 14 ani. Nu am consumat carne in aceasta perioada, dar aportul zilnic de substante nutritive mi l-am asigurat prin asocierea corecta a alimentelor. Pot marturisi ca am si o serie de intolerante alimentare, pe care incerc sa le gestionez, astfel incat sa evit neplacerile ce pot aparea ca urmare a consumului de alimente pe care nu le pot digera corect.

Cerealele integrale, fructele, legumele, leguminoasele, zarzavaturile, oleaginoasele, semintele reprezinta baza alimentatiei zilnice, dar consum si peste de captura de 2 ori in cadrul unei saptamani.

Care sunt cele mai periculoase alimente pe care le mancam zi de zi?

Alimentele pure sunt sanatoase, deci nu este etic sa realizam un clasament al acestora, ci putem vorbi de o frecventa in meniul nostru zilnic.

Dar alimentele pure sunt adesea o fila de poveste … context in care ne-am adaptat ofertei si intr-adevar recomand evitarea unor categorii de alimente, si anume:

  1. Zahar alb si produse care contin zahar alb  (produse de cofetarie, patiserie, bauturi carbogazoase)
  2. Excesul de carne si a preparatelor din carne
  3. Pestele de crescatorie
  4. Cerealele procesate, cu un adaos mare de zahar
  5. Ulei rafinat
  6. Margarina
  7. Supele instant
  8. Organismele modificate genetic

Citirea etichetelor alimentelor reprezinta modul si momentul in care decidem ce facem cu produsul pe care il avem in mana. Alimentele integrale au o lista scurta cu ingredientele, dar insiruirea a zeci de ingrediente ar trebui sa ne ridice semne de intrebare, sa ne faca mai constienti de ceea ce mancam si mai selectivi.

Mai bine FRUCTE, decat dulceata, compot sau dulciuri!

 

La mine a dat rezultate foarte repede regimul tau. Dupa 5 saptamani aveam 8 kg date jos. Fara paine, zahar… Cum faci programul de slabire pentru cei care vin la tine?

Programul de nutritie se structureaza pornind de la preferintele culinare ale fiecarui pacient, obiectivele realiste stabilite de comun acord, istoricul medical, practic ma raportez la stilul de viata individual. Identific factorii de risc si incerc sa nu impun reguli stricte, care sa frustreze si care sa impinga catre exceptii.

Asa cum a fost si cazul tau, un program de nutritie nu trebuie sa declanseze neliniste, iritabilitate, nervozitate, oboseala, ci sa asigure un suport energetic zilnic, sa te surprinda zi de zi cu alimente noi, cu texturi noi, cu o pata de culoare. Monotonia si strictetea in multe cazuri reprezinta punctul de plecare catre exceptii, care devin usor reguli zilnice (de exemplu: gust putin tort, apoi termin felia intreaga. Si daca tot am “gresit” astazi…ar fi bine sa imi satisfac si alte pofte).

Prin echilibrul nutritional pe care il aduc zilnic se asigura corpului toti nutrientii necesari si obtinand rezultate fiecare dintre noi este motivat sa mearga mai departe.

 

Am un prieten care m-a sunat si m-a intrebat daca exista o metoda de a te ingrasa fix cum trebuie. Fara sa pui grasime pe tine. Ce ii recomanzi?

Sfaturile, dietele prietenului, ale prietenei, imprumutate de pe internet nu sunt personalizate, nu sunt adaptate la nevoile individuale si pot dezechilibra intregul organism. Indiferent care este obiectivul nostru (crestere sau scadere ponderala) este important sa consultam un specialist, cu ajutorul caruia sa stabilim pasii pe care ii parcurgem de la constientizare la concretizare si atungerea obiectivelor.

De exemplu, pentru o crestere ponderala corecta este esentiala asociarea sportului cu alimentatia sanatoasa, in care prioritatea este acordata carbohidratilor (orez, quinoa, grau, cartofi, paste, mei, hrisca). Dar daca nu cunosc profilul acestei persoane ii pot furzniza informatii care nu il ajuta, dar care il pot dezechilibra.

Mai bine APA sau CEAI, decat bauturi racoritoare chimizate!

De ce sunt periculoase dulciurile pentru copilasi? Cum reactioneaza ei cand primesc prea mult zahar?

Zaharul actioneaza la nivelul creierului in aceeasi zona ca si cocaina, creeaza dependenta, scade capacitatea de concentrare, perturba atentia. Unul dintre factorii care influenteaza stilul de viata este alimentatia din copilarie (pana la varsta de 3 ani), cand se deprinde instinctul alimentar, se contureaza obiceiurile alimentare. Copiii inlocuiesc cu usurinta mesele principale cu un desert, parintii conditioneaza mesele principale cu un desert, ceea ce nu incuajeaza un comportament alimentar corect.

Am citit asta la tine pe Facebook: “Femeia este sinonimul frumusetii, iar frumusetea unei femei se osbserva prin modul in care aceasta inspira si expira sanatate… si nu prin numarul de kilograme in plus sau in minus. Armonie minte-trup-suflet!” Care sunt cele mai importante lucruri in viata pentru tine?

Iti marturisesc cu bucurie ca cei trei copilasi si sotul meu reprezinta esenta vietii mele. In jurul lor graviteaza tot ceea ce presupune viata, cu iubire, respect, incredere…echilibru. Am invatat de la copii sa ma bucur de zambetul firului de iarba, de punctualitatea soarelui, de respectul lunii si a stelelor, de zumzetul pasarilor, de miresmele de vara, de briza marii… de tot ce ma inconjoara. Am invatat de la copiii mei ceea ce nu gaseam in niciun tratat de nutritie, iubirea…ca ingredient de baza in tot ceea ce fac zilnic.

Ce recomanzi pentru un mic dejun sanatos, un pranz la fel si o cina sanatoasa 100%?

Sanatatea vine pas cu pas, prin dorinta noastra de a da startul catre un echilibru, catre un stil de viata in care calitatea reprezinta o prioritate, si nu cantitatea. Noi, romanii, avem o mostenire grea…aceasta teama de a nu ramane infometati, de a manca tot din farfurie, de a manca de rusine (sa nu suparam gazda), de a acorda atentie sporita cantitatii de alimente.

Lipsa timpului este considerata cauza dezechilibrului alimentar, a imposibilitatii de a pregati variante sanatoase, dar … dragii mei… aceasta este o scuza demodata…

Daca am avea in vizita cea mai buna prietena va asigur ca majoritatea dintre noi s-ar trezi dis de dimineata, sa pregateasca ceva special, isi va face timp sa iasa la pranz la masa, iar plimbarea de seara, in parc, va fi privita ca o normalitate. Haideti sa fim musafirul nostru zi de zi si atunci solutille sanatoase vor veni de la sine.

Ei bine…o zi cu sanatate incepe cu 500 ml apa plata, pe care o beau cu inghitituri mici, in primele minute dupa trezire.

Revenind la meniul unei zile, iti pot spune ce am mancat ieri:

  • Mic dejun: porridge de ovaz, cu goji, lapte de migdale, vanilie, pudra de roscove
  • Gustare: frigarui de fructe (capsuni, caise, piersici, pepene galben), cu seminte (chia, canepa)
  • Pranz: biban de mare in sos de ghimbir, piure de dovlecel si conopida
  • Gustare: betisoare de telina, morcov, pastarnac, cu lamaie
  • Cina: salata de avocado, rosii cherry coapte, rucola, baby spanac, goji, muguri de pin, ulei de samburi de strugure, bobite de rodie, lime, busuioc

Pofta buna la sanatate!

Armonie in farfurie va doresc !

Articol preluat de la bloguluotrava.ro